Begränsad tillgång på influensavaccin över hela landet. Läs mer här.

Helsa Direkt

Vid livshotande tillstånd ring 112. Du kan alltid få råd om vård genom att ringa 1177 eller besöka www.1177.se

Videobesök kan bokas till:
Läkare – återbesök
Psykolog, Kurator – nybesök (bedömningssamtal 20 min) och återbesök. tjänsten med nybesök öppnar inom kort
Diabetessköterska – återbesök
Återbesök bokas i samråd med vårdgivare och inte direkt i appen.

För rådgivning går det nu även att chatta med en av våra sjuksköterskor. Chatten är öppen helgfri vardag 08.00-09.30 tjänsten öppen inom kort

BVC – har du frågor kan du via chatten lämna ett meddelande till våra sjuksköterskor på BVC. De svarar helgfri vardag inom 24 timmar. Om ditt barn är sjukt, kontakta vårdcentralen som vanligt. tjänsten öppen inom kort

Rådgivning av sjuksköterska är kostnadsfritt. Besök hos övriga yrkeskategorier kostar lika mycket som vid ett besök hos din fysiska vårdcentral. Besök för barn och ungdomar upp till 20 år och personer från 85 år är gratis. Frikort gäller. 

För att komma igång behöver du dator, smartphone eller surfplatta

  1. Ladda ned appen eller klicka här (Helsa Direkt via dator). Om du väljer att ansluta via dator så krävs webbläsare Google Chrome eller Mozilla Firefox.
  1. Logga in säkert med BankID. 
  1. Följ anvisningar på skärmen

Vanliga frågor och svar 

F: Hur bokar jag tid till mitt barn?
S: Boka tiden i förälderns personnummer. Starta sedan besöket via förälders Mobilt Bank ID. Även om det står angivet en avgift (då bokningen skett i förälderns namn) så är alla besök med barn avgiftsfria.

F: Hur betalar jag besöket?
S: Du betalar genom en säker betaltjänst i Helsa Direkt förutsatt att besöket inte är avgiftsfritt (se neddan). Vid obetald avgift skickas en faktura till folkbokföringsadress.

F: Vad kostar besöket?
S: Frikort gäller.
Besök hos Läkare: 200 kr
Besök hos Psykolog, Kurator: 100 kr
Barn och unga under 18 år: 0 kr
Över 85 år: 0 kr

F: När besöket startar är min skärm svart. Vad är fel?
S: Prova att stänga av wifi och använd istället 3G/4G. Starta om appen.

F: Min vårdgivare dyker inte upp. Vad ska jag göra?
S: Tyvärr kan det ibland bli förseningar. Vänta upp till 15 min innan du kontaktar oss. Prova att starta om appen så att systemet inte hängt sig. Kontrollera ditt internet. Skulle din vårdgivare inte ha dykt upp efter 15 min, vänligen kontakta vårdcentralen. 

F: Hur lagras min information?
Information kring mötesbokningar behandlas under sekretess i enlighet med gällande lagstiftning. Videomöten på spelas inte in och dokumenteras således inte utöver vårdgivarens anteckningar i din journal, precis som vid ett vanligt besök. 

F: Vilka är de tekniska kraven för att använda Helsa Direkt?
Du kan använda appen Helsa Direkt på din smartphone eller surfplatta. Appen finns att ladda ner både till iOS och Android. Din iOS-enhet måste ha iOS 7 eller senare. Vår Android-app kräver Android 4.4 (KitKat) eller senare.

Du kan även använda din dator med webbläsare Chrome eller Mozilla Firefox installerat.

För att kunna logga in behöver du även ha installerat Mobilt BankID.