Välkommen på drop in till Psykolog/Kurator på vårdcentralerna BromöllaSpiranLaurentiiHornstullSundbyberg och Vallentuna.

Helsa inför under 2019 digitala vårdmöten för att erbjuda en mer tillgänglig hälso- och sjukvård för våra patienter.

Påbörja ditt ärende dygnet runt, klicka här

Vår smarta chatt guidar dig till rätt vård. Svara på några frågor så kan du få hjälp med bedömning. Vid behov finns även möjlighet att boka tid för besök, digitalt eller på vårdcentralen. Uppföljning och återbesök kan ofta göras digitalt, fråga oss så berättar vi mer!
BankID krävs vid eventuell bokning.

I nuläget kan patienter som är listade på en av dessa vårdcentraler söka vård online. Det går bra att lista sig inför besöket, klicka på vårdcentralen nedan för mer information.

På dessa vårdcentraler erbjuder vi i nuläget endast digitala besök till Psykolog och Kurator. Bokning sker via vårdcentralen, antingen via telefonrådgivning eller av vårdgivare som ett uppföljningsbesök.

Så här fungerar det

  • Ange din sökorsak och svara på automatiserade frågor för att bli guidad till rätt vård: egenvård, hänvisning till akutmottagning/112 eller få möjlighet att boka ett läkarbesök digitalt eller fysiskt på vårdcentralen. Klicka här för att komma till tjänsten.
  • Vid livshotande tillstånd ring 112. Du kan alltid få råd om vård genom att ringa 1177 eller besöka 1177.se
  • Du kan använda vård online för alla typer av besvär, är det så att ditt besvär lämpar sig bättre för ett fysiskt besök på vårdcentraler finns möjlighet att boka detta direkt i tjänsten.
  • Uppföljning och återbesök kan ofta göras digitalt, fråga oss så berättar vi mer!

Detta behöver du för att använda tjänsten

  • För att använda tjänsten behöver du vara listad, detta gör du enklast genom att logga in här och välja oss under ”Välj/ändra vårdval”.
  • För att boka ett besök krävs ett giltigt BankID.
  • För att boka ett besök åt ditt barn går det bra att logga in med ditt BankID, du kommer sedan få möjlighet att registrera ditt barns uppgifter.
  • Det går bra att använda tjänsten utomlands så länge du är folkbokförd i Sverige samt har en nätverksuppkoppling.p

Vad kostar det?

  • Vi guidar dig kostnadsfritt och du betalar enbart om du träffar en läkare eller annan vårdpersonal. Kostnaden för ett digitalt möte framgår i tjänsten.
  • Frikort gäller och patientavgiften för det digitala besöket ingår i högkostnadsskyddet.
  • Besöksavgiften faktureras till din folkbokföringsadress förutsatt att besöket inte är avgiftsfritt.
  • Uteblivet besök

Har du bokat ett digitalt möte hos oss?

  • Ett bekräftelse-sms skickas till din telefon vid bokning av ett digitalt möte. Här finns länken till mötet.
  • Förbered dig, se till att du har tillgång till en enhet med mikrofon och kamera, bra uppkoppling, ett giltigt BankID och att du uppföljer de tekniska kraven, se nedan under ”Teknisk information”.
  • Ett digitalt besök börjar alltid via chatt och kan vid behov övergå till video. Möjlighet att ladda upp bilder och video finns.
  • Anteckningarna från det digitala vårdbesöket förs in i din vanliga journal och är tillgängliga vid framtida läkarbesök, fysiska eller digitala.
  • Information kring mötesbokningar behandlas under sekretess i enlighet med gällande lagstiftning. Videomöten på spelas inte in och dokumenteras således inte utöver vårdgivarens anteckningar i din journal, precis som vid ett vanligt besök.
  • Tyvärr kan det ibland bli förseningar. Vänta upp till 15 min innan du kontaktar oss. Kontrollera ditt internet. Skulle din vårdgivare inte ha dykt upp efter 15 min, vänligen kontakta vårdcentralen.
  • För att omboka ett besök som är bokat via tjänsten, kontakta vårdcentralen via telefon.

Teknisk information

  • Android-enhet: Använd webbläsaren Chrome vid ett digitalt möte.
  • iPhone: din iPhonemåste ha uppdaterat sig till senaste version, minst iOS 11.
  • Se till att du har en fungerade mikrofon och kamera vid ett digitalt möte. Du kommer behöva godkänna att dela din mikrofon och kamera.